Klachten
KLACHTENBELEID
Indien je niet tevreden bent over de hulpverlening bij
I.T.E.R. kan je het volgende doen :
1) Bespreek je klachten met je vaste
begeleider.
Als je ergens mee zit, is hij/zij de eerste persoon bij wie
je terechtkan. Elk teamlid van I.T.E.R.
staat open voor opmerkingen, suggesties en vragen. Het is belangrijk dat je vragen een antwoord
krijgen en er geluisterd wordt naar je opmerkingen. Ook met vragen of opmerkingen over het onthaal
of over het centrum zelf kan je steeds terecht bij je therapeut. Er is ook een klachten- en suggestiebus in de
wachtzaal waar je eventueel anoniem je mening in kwijt kan. Als je een reactie verwacht, zet er dan wel
je naam op.
2) Bespreek je klachten met de coördinator of
teamverantwoordelijke
Levert het gesprek met je vaste begeleider niets op of
spreek je liever met iemand anders, dan kan je terecht bij Kris Vanhoeck, coördinator
van I.T.E.R. of bij Ninke Duquet, teamverantwoordelijke van het Jongerenteam. Beide zijn ook lid van de stuurgroep van
I.T.E.R. Vraag een afspraak en in een
vertrouwelijk gesprek zullen ze naar je luisteren en met jou bespreken wat de
klacht is en wat je verwacht.
- Het is mogelijk dat na dit gesprek je probleem opgelost
kan worden.
- Als dat niet het geval is, wordt er met jou bekeken wat er
verder nog kan gebeuren.
3) Indien je een schriftelijke klacht wil indienen
?
Vraag het klachtenformulier aan het onthaal of aan de
coördinator. Kijk ook eens op het
stroomdiagram op de achterkant van dit uitlegblad.
Omschrijf je klacht zo duidelijk mogelijk. In elk geval
hebben we van jou nodig : je naam en
adres, de aard van de klacht en de naam van de betrokken medewerker(s), de feiten
en omstandigheden waarin het probleem is opgetreden, welke stappen je al hebt
ondernomen en wat jij zou willen dat er nu nog gebeurt. Je therapeut of een vertrouwenspersoon kunnen
je bijstaan om het formulier in te vullen.
Stuur het formulier op naar de Gaucheretstraat 164 1030 Brussel of
bezorg het aan het secretariaat ter attentie van de Voorzitter van de
Stuurgroep van I.T.E.R. Opgelet : een klacht kan enkel worden ingediend door een
cliënt/patiënt zelf, zijn wettelijke vertegenwoordiger of een gemandateerd vertrouwenspersoon. Na 3
weken krijg je bericht of je klacht wel/niet ontvankelijk is.
Indien je klacht niet ontvankelijk is, krijg je daarvoor een
schriftelijke motivatie en wordt de procedure stopgezet. Indien je klacht wel ontvankelijk is, krijg je ten laatste 7 weken
na indienen van de klacht bericht over het gevolg dat eraan zal worden gegeven
en over verdere stappen die zullen worden gezet.
4) Ten slotte kan je ook terecht bij een externe
klachtenbehandelaar !
* Ben je niet tevreden
met de antwoorden die je kreeg ? Dan kan
je een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsman Bart Weekers via e-mail: info@vlaamseombudsdienst.be of op
het telefoonnummer 1700 ; of per post : Leuvenseweg
86, 1000 Brussel.
* Indien je specifieke klachten hebt rond het
(medisch) handelen van onze artsen, dan zal je klacht worden behandeld
via het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Ahasverus dat een van de
partners in het I.T.E.R.-samenwerkingsverband is. Je kan hiervoor contact opnemen met de
Directie van het CGG via directie@ahasverus.be
* Ben je van oordeel dat één van je patiëntenrechten niet
gerespecteerd werd dan kan je terecht bij Federale ombudsdienst “Rechten van de
patiënt”
FOD Volksgezondheid - DG Gezondheidszorg
Victor Hortaplein 40 bus 10
1060 Brussel
Nederlandstalige federale ombudspersoon Tel.: 02/524.85.20
E-mail: bemiddeling-patientenrechten@gezondheid.belgie.be